Nie lubimy uczyć się czasów przeszłych, ani tym bardziej ich nieregularności. Nie oszukujmy się, to jest po porostu NUDNE! Owszem, zgadzam się. Uczenie się na pamięć tuve, tuvise, tuve itd. może spowodować nagły atak ziewania i lekkiej irytacji, no bo przecież hiszpański miał być taki piękny i prosty. I jest! Nauka nieregularności wcale nie musi być długa, nudna i wręcz denerwująca.

Oto moje sposoby jak umilić sobie naukę czasowników.

  1. Piosenki – ale nie takie od Shakiry czy Iglesiasa, ale specjalne stworzone do nauki. Znacie piosenkę o karaluchu (la cucaracha)? Posłuchajcie więc tej wersji:

P.S. Możecie od razu zacząć od 0:33 🙂

.

Fantastyczna, nieprawdaż? Poniżej wklejam jej słowa:

Tener es tuve, estar estuve
ir es fui y también ser
poner es puse, poder es pude
traje es para traer

Hacer hice, haber hube;
saber supe, querer quise;
decir dij,; venir vine;
ver vi, dar di;
no acentos

2. Grafika – jeżeli nie jesteście miłośnikami karalucha, a za to macie pamięć fotograficzną to zobaczcie na jaki schemat wpadłam z moją uczennicą, która miała problem w zapamiętaniu końcówek przy czasownikach nieregularnych. Weźmy sobie za przykład czasownik tener:

Końcówki regularne w czasie Indefinido dla II koningacji (czyli czasowniki zakończone na -ER) to :

í                 imos

            

iste            isteis

ió               ieron

Natomiast nie pokrywają się one z końcówkami w odmianie czasownika tener. Sami spójrzcie:

tuve           tuvimos

tuviste       tuvisteis

tuvo           tuvieron

Jak widać nie pokrywają się końcówki w pierwszej i w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Dlatego możemy sobie połączyć wszystkie regularne formy:

tener ze strzałą

A konkretnie dostajemy taką formę:

strzała

Każda kropka symbolizuje daną osobę (ja, ty, on, itd.), a połączone kropki mają regularną końcówkę, tak jak wszystkie czasowniki regularne. I teraz jak to zapamiętać? Zalecam teraz wzięcie sobie małej karteczki i narysowanie tej “figury”. Spróbujcie dorysować do niej coś z czym Wam się będzie kojarzyć. Mojej uczennicy skojarzyło się to od razu z wędką 🙂 Jak? Ot tak:

wędkarzPamiętajcie, że im głupsze skojarzenie tym szybciej je zapamiętacie!

Jeżeli macie problem z zapamiętaniem końcówek czasowników to rozpiszcie je sobie i zobaczcie jakie linie możecie połączyć i co z tego stworzyć. Nie każdy czasownik nieregularny będzie pasować pod schemat “wędki”!

.

Przypominam, że na mojej stronie znajdziecie też ćwiczenia gdzie możecie sprawdzić jak tam u Was z Indefinido 😀

.

Jeżeli podobają Ci się te sposoby to koniecznie daj mi znać w komentarzach 🙂

  • Magdalena Kozak

    Ja polecam także uczenie się kontekstowe, czyli wplątywanie czasowników w pełne zdania i stworzenie historii. Podczas zajęć używam także story cubes. Podaję określone czasowniki odmienione w danym czasie i osobie, które należy połaczyć ze słowem, które przedstawia obrazek na kostce. Połącznie musi tworzyć logiczne zdania, które będą stanowić historię. Polecam taką formę zabawy – ćwiczeń. Sprawia to wiele radości zarówno młodszym uczniom, jak i dorosłym.

    • Też używam story cubes. Nawet stworzyłam swoje kostki i muszę w końcu opublikować wpis z nimi i dać ściągę jak je samemu zrobić 🙂 Postaram się zmobilizować i jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego opublikować 😀 W tym, że ja je używam bardziej do konwersacji niż do nauki gramatyki, ale powiem szczerze, zaciekawiłaś mnie tym. Rozumiem, że dany czasownik można połączyć tylko z jednym obrazkiem, czy jest możliwość wielokrotnego połączenia? I uważasz, że to pomaga zapamiętać nieregularności? Nie odwraca za bardzo uwagi ucznia na to aby to logicznie połączyć, a nieregularność pozostaje na drugim planie?

      • Magdalena Kozak

        Udostępnij koniecznie Twoje story cubes 🙂 chętnie popatrzę jak je robisz. Jeśli chodzi o zasady jakie ja wymysliłam to trochę masz rację, że uczniowie skupiają się na połączeniu słówka i czasownika. Chociaż nieświadomie powtarzają je i uczą się jednocześnie.
        Podpowiedziałaś mi tym wpisem, że lepszą opcją byłby czasownik w bezokoliczniku , ktory rzucamy jedna kostką, następnie osoba gramatyczna na drugiej kostce. Po rzuceniu obiema kostkami należy odmienić czasownik w odpowiedniej osobie i dopiero rzucić trzecią kostką, która przedstawia określone obrazki i ułożyć zdanie. Dzięki za inspirację 🙂

  • Ale nie do końca tak jest z piosenkami, bo np. “Que hiciste” JLo jest idealne do nauki indefinido <3

    • Idealne do analizy Indefindo na wyższym poziomie. Cytuję: Ayer los dos soñábamos con un mundo perfecto…, no ale przecież ktoś może powiedzieć, że ayer idzie w parze z Indefinido, a nie z Imperfecto ;). Z takimi piosenkami trzeba być ostrożnym, a najlepiej przerabiać je pod okiem nauczyciela, bo może narodzić się więcej wątpliwości niż samych odpowiedzi. No chyba, że zależy nam na samym wyszukiwaniu form Indefinido 😉